söndag 12 juli 2009

Var lägger man skärpan?



Den uppmärksamme upptäcker att bilden blivit svartvit idag på morgonen...... i övrigt samma "grej"
MagnusJ

Hej,
Jag har idag försökt bli kompis med några trollsländor (av okänd art..). Vi fick förtroende för varandra och jag kom så nära mitt objektiv och jag ville och klarade av.
Till historien hör att mitt stativ låg hemma och att det enbart blev handhållna bilder med de begränsningar som de innebär....
Hur som helst så tycker jag alltid det är svårt vid makrofotografering att veta var man skall lägga skärpan. Skärpedjupet är obefintligt och ögonen är väl det man siktar in sig på i första hand tror jag. Det blev ett antal bilder med fokus på falsettögonen, men trots det ändå ingen "kanon bild" ( eller "Canon-bild" kanske det heter....), -mest bilder liknande de man förväntar sig i insektsboken på biblioteket, typ..
Jag fick därför när jag låg där i buskaget lite vibbar av "Terje inspiration" och fokuserde helt galet istället! -Vad tycker ni ? får man göra så här?


Och med lite bättre skärpa..

//MagnusJ

5 kommentarer:

  1. Klart man får göra så! jag tycket att den helt utan skärpa är läckrare än den med "fel" skärpa, kanske att den kunde varit lite mörkare för att göra den liter mer mystisk. Grattis till tålamodet att vänta ut sländan ;-)

    //Lena

    SvaraRadera
  2. Hej Magnus.
    - Den översta är helt perfekt!!! Den säger allt. Mycket bra.

    /Mats

    SvaraRadera
  3. Håller helt med Lena om att den i oskärpa är snyggare. Har också samma funderingar som dig Magnus om hur man ska göra med skärpedjup på makrobilder. Efterom jag lever i en familj där alla andra tycker att bilder ska vara helt skarpa för att vara lyckade så vill jag ju få till det med skärpa på hela insekten ibland också. Har just nu svårt att få till det "lagom" så att bakgrunden ändå är i oskärpa. Börjar luta åt PS-hållet i min frustration eftersom sländor m.m. inte vill posera under tiden som jag testar hur många inställningar som helst. Hur gör ni andra? Har ni alla släppt skärpan helt efter kursen? Det gjorde jag förra året så familjen tyckte inte då att kursen varit bra ;-)
    /Birgitta

    SvaraRadera
  4. En variant kan vara att försöka hitta något annat att lägga skärpan på. Som Terjes bild på ett grässtrå i skärpa och en talgoxe eller vad det var suddig i bakgrunden. Jag har börjat tänka om vad gäller skärpa en hel del. Så länge man gör saker medvetet och rejält så att det inte uppfattas som misstag av betraktaren så är det helt klart intressant dimension i fotografens bildskapande!

    /Viktor

    SvaraRadera
  5. Viktor,
    Helt rätt! -Det var dock exakt detta jag ville utmana; Att inte ha den där solklara fokuspunkten som blir ett bi/sekundärt motiv i bilden. Kanske skulle man här kunnat omdisponera bilden mot vänster något så att bladet kommit mer på djupet. En tydlig fokuspunkt på bladet och sen i förlängning på bladet få med Sländan "lagom" utanför fokus?
    Hur som helst så är det för sent nu. Det får bli nya försök med nästa slända, -eller vad som nu kan tänkas dyka upp framför linsen.
    MagnusJ

    SvaraRadera