torsdag 30 juli 2009

Landskapsbild?


Passar bilder på byggnader in under landskapsbilder? Fotografier på ödetorp och förfallna hus ser man ofta att naturfotografer har med bland sina samlingar, men sällan bilder av moderna byggnader. Denna bilden kommer från Jakriborg en del av Hjärup som ligger någon halvmil från Lund. Alla husen i detta bostadsområde är byggda i samma stil som en nordtysk stad från sen medeltid. Väl värd ett besök om ni råkar var i trakterna. Vad tycker ni om att låta byggnader ingå under naturfotografier?

/James

4 kommentarer:

  1. Tja, om naturen är det tyngsta elementet i en bild så kan jag tycka att det är ok även om det ingår detaljer som människan påverkat eller konstruerat. Men i just den här är det ju husen som är motivet och då är det inte för mig en naturbild.

    //Lena

    SvaraRadera
  2. Jag håller nog med Lena. Detta skulle jag inte kalla naturfoto. Landskapsfoto skulle man kunna kalla det för städerna bjuder ju på sitt speciella landskap, stadslandskapet.
    /Viktor

    SvaraRadera
  3. Egentligen har vi väl aldrig satt upp några regler för vad vi ska lägga in för bilder på bloggen. Underförstått så ska det väl vara något som har med naturen att göra. Jag kan hålla med Lena och Viktor om att det bör finnas natur med och att en bild på bara hus kanske passar bättre på våra egna bloggar. Därmed inte sagt att jag inte gillar denna typ av bilder! Jag brukar också passa på att ta liknande när jag träffar på spännande hus. Den här bilden gillar jag!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  4. Håller med om att kalla detta fotot naturbild var lite väl provocerande. Stadslandskap möjligen. Avsikten var att försöka få lite åsikter om "var går gränsen", om det nu finns en sådan, för vad som kan kallas naturbild. Kom gärna med bildförslag i ämnet.
    /James

    SvaraRadera