onsdag 15 juli 2009

Att känna pressen


Kursdag nr 2: Ljunghems kullar.
- 21 fotografer på samma plats. Klockan är 04.00 och ljuset tilltar.
- Uppgift: skapa minst två bra och kreativa bilder, vilka sedan ska diskuteras öppet inför hela gruppen senare i dag. Vi har fyra timmar på oss.
- Kursledare/kritiker: en av världen bästa naturfotografer, Terje Hellesø.

Hur fasen ska jag lyckas göra något bra och kreativt här? Varför sa jag att jag är ansluten till en bildbyrå för. Tänk om jag inte lyckas med något överhuvudtaget. Skit också!

Första bilden gör jag kl. 04.45. En vy över kullarna med det vackra ljuset och de röda husen i bakgrunden. Jag gör en HDR-bild med fem exponeringar. Visst den blev bra - men det håller inte. Det här "bara" en typisk bildbyråbild. Skyndar vidare ner mot korna.
- Vad kan man göra här. Skjuter en hel del bilder på kor med stenrösen i förgrunden. Sedan hittar jag en öppning - dvs en idé. En utsatt liten blomma i förgrunden och en stor ko precis i bakgrunden. Gör en bild 05.11 med en Blåklocka i förgrunden och en ko lagom suddig i bakgrunden. Yes!!!! Här satt den. Det här håller! (155 mm och bländare 2,8)
- Äntligen kunde jag slappna av och jobba vidare. Gör några fler sådana här bilder innan jag går vidare... Men den första blev bäst.
- Helt lugnt jobbar jag nu vidare. Och får till många riktigt bra bilder. (enl. mig). Några av mina favoriter blev lite kaosartade växter i motljus med 500 mm spegeltele. 05.44. Det kör vi på. Nu har jag mina två bilder. Puh.
- Går upp till korna igen där jag träffar Jörgen. Vi pratar och skämtar - skrattar. Gör några fler kobilder. Blev sådär. Sista bilden gör jag 07.00. Sedan packar jag ner utrustningen och traskar tillbaka till vår utgångspunkt - basläger.

- När sedan kritiken på kvällens bilddiskussion blev bra - kändes allt otroligt skönt. Men varför lyssnade jag inte på Terje's ord; när vi kommer ut till fotoplatsen - börja med lite kaffe och tagga ner innan ni börjar... Så ni kommer i stämning. (Men vi var ju så laddade allihop) :-)

/en helt vanlig kursdeltagare



2 kommentarer:

  1. Trevligt inlägg,
    Vi känner nog alla igen oss i din beskrivning, även om jag tror att du ligger några nivåer före några av oss i ditt fotograferande. Å andra sidan kanske det ökar prestationsångesten....., men det klarade du ju bevisligen ganska så bra under hela veckan vill jag påstå.

    Har du/ni funderat vidare på en utmaning än ?
    Jag har någon idé som behöver mogna lite till innan den kläcks. Vi får se vad det blir av det.
    //MagnusJ

    SvaraRadera
  2. Tack.
    - jag tycker att alla lyckades riktigt bra. Och framförallt så var utvecklingskurvan uppåt för alla. I en del fall helt enorm. Det var riktigt roligt att se. Och så har man ju fått en nytändning som heter duga!

    Tänkbart för utmaningen (och då bara bilder som görs nu (ej gamla);
    1) sommarregn. 2) vattenspeglingar. 3) sinnesstämning
    - och så får man ha förslagsvis en månad på sig. Fler förslag!

    /Mats

    SvaraRadera