måndag 20 juli 2009

Hula-hula humla


Det är så roligt att se på alla fina bilder som kommit in på bloggen!
Nu är jag tillbaka hemma (efter en vecka med stug-reparation i Bergslagen) och går igenom senaste veckans bilder. Det blev inte så mycket tid till användning av kameran och det mesta visar att jag snöat in på makro. Just nu är det insekter och delar av insekter som fastnar på mina bilder. Skickar med en humla med bastkjolen på. Inte visste jag att en del av dem har en sådan. Det är fascinerande att komma så nära insekterna i lite ovanliga vinklar och upptäcka nya detaljer. Kanske är det kreativt på sitt sätt?

/Birgitta

4 kommentarer:

  1. Visst är det kreativt!
    - Jag gillar färgskalan.
    /Mats

    SvaraRadera
  2. Jag tycker som Mats. Färgskalan är underbar. Hur länge fick du kämpa med denna humla för att få den att fastna?
    Ja kreativt är det verkligen, och hårt arbete inte minst
    /Veronika

    SvaraRadera
  3. Härlig humlebild.
    Efter att ha sett en bild av Terje på en flygande humla blev det en utmaning att lyckas själv. Kan säga att efter över 400 försök är jag ännu inte nöjd. Bilden finns på min blogg om du vill se resultatet.
    /James

    SvaraRadera
  4. Tack för alla kommentarer!
    Ja, såg din humla James på bloggen och är imponerad. Jag har inte avsiktligt försökt mig på den flygande varianten ännu. Just nu övar jag mig på att få till mina insektsbilder på fri hand med makroobjektivet. Det krävs en hel del exponeringar innan jag tycker att det duger något till. Dessutom är de ju svårregisserade så jag har en del bilder på suddiga flygande insekter och en blomma helt i fokus.
    /Birgitta

    SvaraRadera