lördag 15 augusti 2009

Tyskland-Österrike


Ber på förhand om ursäkt för att de här tre bilderna från min resa kanske inte helt platsar här. Men de är ju såklart multiexponeringar och det finns en alptopp, en rosenbuske och ett päronträd så jag chansar på att de kanske ändå får vara med. ;-)
Upptäckte att jag har ganska svårt för att ta "vanliga" turistbilder just nu, hade lite att förklara för mina medresenärer eftersom jag i deras ögon fotade konstiga saker. Och gissa vad han som såg mig göra multiexponeringarna på frihand, han undrade hur bilderna blir när man har så svårt att hålla kameran stilla...ja, jösses. Men eftersom de är här nu så är jag ganska nöjd med resultaten ändå. //Lena



4 kommentarer:

  1. Helt fantastiskt fina bilder.
    - riktigt hög klass!!! Du har verkligen lyckats. Vilken känsla.

    /Mats

    SvaraRadera
  2. De här bilderna är otroligt bra! Vilken teknik du hittat och så bra du är på den. Har nästan svårt att tro på att du gör dubbelexponeringarna på frihand. Du måste vara väldigt stadig på handen. Oavsett vilket så blir det en väldigt fin akvarellkänsla i dem.
    /Birgitta

    SvaraRadera
  3. Tack för kommentarena. Helt klart måste jag göra fler exponeringar handhållet än med stativ, för att få till en bild som jag vill ha den, men jag tycker ändå att det funkar. Tycker att jag oftast får bäst resultat med bl 18-22 och en tid på 0,4-0,3 sek och iso 100 såklart. Jag tycker att problemet ibland är för mycket ljus och att då få ner tiden tillräckligt för att få till "softningen" på den sista exponeringen. För snabb tid ger oftast bara en halvskarp förskjuten kopia och det blir inget bra alls. Tycker själv om just den där akvarellkänslan men vill gärna få bilden lite mörkare än de här tre är, lite mindre putti-snuttit". Men jäklar vad det är roligt att göra dem. Min resa till Österrike var en bussresa så jag har haft många "funderingstimmar" i bussen på hur det kan bli bättre och en del på ev fotoprojekt, får se vad det blir... //Lena

    SvaraRadera
  4. Jag håller helt med Mats å Birgitta, helt underbara bilder!
    /Viktor

    SvaraRadera