tisdag 1 september 2009

Nyfiken fjällko


Hej allihop!
Det var ett tag sedan sist men jag har följt bloggen varje dag och sett många fina bilder. Precis som er andra har jag varit flitig med kameran i sommar. Kursen vi gick inspirerade och gav mig andra dimensioner i mitt fotograferande och bildskapande - tack Terje för en jättebra kurs.
Det blev kul att fotografera och jag har varit ute dagligen. En del spännande möten och naturupplevelser har jag fångat med kameran och det har jag nu har tänkt dela med mig till er här på bloggen. Jag vill gärna ha era synpunkter på bilderna för det är ju ett sätt att utveckla sina bilder och ett lärande.
Min första bild blir en söt fjällko på Mittåkläppen i juli. Den gick och betade lugnt en bra bit bort, fick syn på mig och stelnade till och bröt sig ur flocken. Den satte kurs rakt mot mig som låg platt på marken i en blomsteräng och fotade isvedel med makro. Tankarna flög genom huvudet: Spännande! - Vad skulle hända?- Fjällkor är nog inte farliga!- Den här är ju så liten! Fokusera med kameran! Helt nära stannade den tvärt och tittade ner på mig och den här bilden blev det. Kons uttryck säger mig "Vad gör du där?".
En bild man blir glad av tycker jag. Det som fångar mig är kons uttryck och den svarta nosen. Fläckigheten på himlen och i kons päls samt blommorna i förgrunden ger kontrast. Den uppstickande enen bidrar till helheten tycker jag och allt detta tillsammans gör bilden. Jag valde bilden för att jag tycker om den och det blir mitt bidrag till koflocken på vår blogg.
Kul att vara med er igen men ovant med bloggandet!

4 kommentarer:

  1. Hej Margareta.
    - blir både glad av bilden och att du nu anslutit till bloggen.

    Jag gillar verkligen bilden!!! Verkligen en annorlunda ko. Vinkeln underifrån gör bilden riktigt intressant. Kul! Snyggt!

    /Mats

    SvaraRadera
  2. Välkommen hit Margareta!
    Det var en väldigt bra bild av kon. Spännande komposition och härlig min hos kon! Hur blev blombilderna?
    /Birgitta

    SvaraRadera
  3. Jag gillar också bilden. Känslan av sommar är påtaglig. Det var några år sedan nu men jag har själv vandrat upp med Mittåkläppen så bilden väcker härliga minnen!
    /Viktor

    SvaraRadera
  4. - Roligt att ni gillade bilden och tack för era kommentarer.

    - Blombilder blev det naturligtvis också och lite annat.

    - Det tog tid innan jag anslöt mig men nu är jag med er i fortsättningen.

    /Margareta

    SvaraRadera