söndag 20 september 2009

En spindel


Spindeln var en av många som bor mellan bryggan och kajen i trädgården (lät stort eller hur). Det är inte stort men stort nog för att rymma flera spindlar. Imponerades i alla fall av spindelns storlek och dess vackra mönster. Mönstrets ögon och taggiga former antar jag är för att skrämma iväg närgångna. Men jag har inte reda på vilken sorts spindel det kan vara, hjälp mig! Inspirerades av alla fina spindel-bilder, som t.ex. den senaste av Jimmy. Kanon!

/Ove Gustafsson

3 kommentarer:

  1. Intressant komposition Ove! För mig är den lite provocerande, långt ner och nästan i mitten. Hur känner du själv över kompositionen?

    /Viktor

    SvaraRadera
  2. Min tanke var att få spindeln samtidigt som jag ville ha ljuset i bakgrunden, ljuset kommer från en punkt långt uppe till vänster och strålar neråt (även om ljuset är lite för svagt, jag borde ha exponerat bilden något längre). Att spindeltråden, med spindeln på fallrepet, håller ihop ljusets linjer upptäckte jag senare. Försök att exponera något längre gav överexponerade spindel, därför denna mörka bild.

    SvaraRadera
  3. Ok, då är jag med på noterna. Svårt att få till med ljuset. Ett avtonat gråfilter på "fel" håll kanske, för att tona ner spindeln och få fram ljuset som strålar ner? Roligt att du gav ett utförligt svar för jag var lite konfunderad...nu har det klarnat!
    /Viktor

    SvaraRadera