lördag 19 september 2009

IKEA



Nu undrar ni förmodligen kopplingen mellan överskriften och bilderna, eller?
Så här är det: Jag har provat med att andas på linsen under en tid nu när jag vill "softa" till bilderna lite och det fungerar oftast helt ok. Ett problem med "andningsfiltret" är att vinden blåser bort imman ganska så omgående och bor man nere i Skåne så blir detta ett problem i längden. (ni vet -Skåne och vind är synonymer....)
Handlingskraft behövdes så jag skrotade en gammal IKEA tavla, sågade upp glaset (i plast) i bitar med samma mått som ett Cokin gråfilter. Nästa seg i processen var att "softa till" de nya filterna. Bäst resultat gav putsmedel för glaskeramikhällen till spisen där hemma, lite kombinerat med ett 600 slip-papper.
Jag tycker resultetet blev riktigt bra (avseende filtereffekt), - eller skall vi kalla det "intressant" istället kanske....?
Bilderna är tagna en tidig morgon med helt klar sikt.
Jag har 4 olika fiter att leka med nu, med helt olika karaktärer. Det blir nog dessutom fler filter framöver, -tavlan var ganska så stor.....


//MagnusJ

2 kommentarer:

  1. Helt klart intressant Magnus.
    - och att döma av bilderna funkar det ju alldeles ypperligt. Snyggt.

    /Mats

    SvaraRadera
  2. Kul idé att göra filter så. Du får ta med dem på kursen och visa för de verkar ju fungera bra!
    /Birgitta

    SvaraRadera