söndag 25 juli 2010

Skräckinjagande skönhet



Det som fascinerar mig mest med trollsländor är många arters färgrikedom samtidigt som de kan ha ett mer eller mindre skräckinjagande intryck när man kommer närmare. En del trollsländor har en väldigt hård och robust struktur på såväl vingar som kropp. Jag spenderade en dag i södra Västmanland, vid en vik till Hjälmaren att fotografera dessa individer. Rätt svårt, svettigt men kul. Här är ett par bilder som jag tycker berättar om Trollsländans mångfacetterade utryck.

Har precis uppladdat en kollektion om ni törstar efter fler bilder med samma tema:

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=284953


5 kommentarer:

  1. Jag gillar den första bilden skarpt. Där har du lyckats kombinera sländans alien-look med en rymdbakgrund!

    SvaraRadera
  2. haha tack! ja det blev nog lite rymdtema. Ödmjukt och ärligt kan jag säga att det inte var yttre rymden jag hade i åtanke vid fototillfället. Men jag gillade det mörka ickereflekterande mörka vattnet i kontrast med de starka färgerna samtidigt som det ger ett djup.

    SvaraRadera
  3. Jag tilltalas av den svartvita bilden som till en början ser enkel ut men ändå inte... Mötet mellan natur och industrisamhället. Jag hade nog klåfingrigt rätat upp vajern i bilden ... men ser nu att just lutningen är viktig och tillför dynamik och liv i din bild. Dessutom är hela sländan skarp.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker att den översta bilden är både spännande och otäck.

    SvaraRadera
  5. Båda bilderna är bra men jag gillar den understa bäst. Enkel men ändå tankeväckande.
    /Birgitta

    SvaraRadera