måndag 5 juli 2010

Stativet på plats...

... längst in i garderoben igen. Och där kommer det att få stå ett bra tag, jag använder det bara som rekvisita för att se ut som en fotograf som ni säkert märkte under kursveckan som gick. Nu tänker jag sluta släpa på stativ och vidvinkelobjektiv till den dag då jag känner att jag har ett behov av någotdera. I stället skall jag försöka utveckla mig på den väg jag redan börjat gå. Under hösten ser min fotografiska plan ut som följer:

- Jag tänker begränsa mina motivområden. För det första tänker jag ägna mig åt att fotografera grågässen i Malmö. Jag är ett stort fan av dessa fåglar som fullkomligen regerar Malmö och som kaxigt spatserar omkring och fräser åt folk. För det andra tänker jag ägna mig åt ett litet, litet naturområde som ligger på ändhållplatsen om jag tar bussen utanför mitt hus. En gång i veckan tänkte jag försöka att komma ut dit. Genom att begränsa mig tänker jag att jag kanske kan få lite lättare att fokusera mig och dessutom känna mig lite mindre stressad över alla motiv jag dagligen missar.

- Jag tänker bidra med ett bidrag till Terjes veckans-bild-tävling varje vecka med en nytagen bild. Detta för att tvinga mig att fotografera varje vecka och dessutom för att tvinga mig att skriva något om de bilder jag tar, tänka efter lite.

- Jag skall ha en utställning under oktober månad.

- Jag skall studera fotohistoria.

Avslutningen på projektet blir i november när det blir återträff i Mullsjö och jag får visa svart på vitt för er andra som kommer dit om jag gjort som jag planerat.

Vilka fotografiska planer och mål har ni inför hösten?


P. S. Förresten var jag före både Mats och Terje med att fotografera vildsvin. Bilden ovan är från augusti 2008.

5 kommentarer:

  1. Låter onekligen som en bra plan.
    - stativet; he, he. Släng det :-)
    Snyggt svin!

    /mats

    SvaraRadera
  2. Det är bra - på dem bara ;)

    Härliga ambitioner och kloka tankar - det ska bli spännande att se hur det har gått när vi ses i november igen.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Gillar din ambitionsnivå!
    Kom bara ihåg att du kommer inte ifrån dina "commitments" nu när du biktat dig för samtliga Terjes lärljungar.....
    Jag ser fram emot att följa din utveckling och du gör helt rätt, ribban skall läggas högt!
    Det var kul att lära känna dig under veckan som gick och vem vet, vi kanske springer på varandra i en skog en tidig morgon framöver?
    ...Och jag kommer att hålla koll på din förstoring i Canvas......jag tror bestämt du glömde nämna denna lilla detalj ovan...
    //MagnusJ

    SvaraRadera
  4. Ja, visst måste man lägga ribban högt. Men jag tror nog att risken är ganska liten att träffa mig i naturen någon tidig morgon ... SÅ högt har jag inte lagt ribban :0)

    Det var trevligt att träffa er alla också. Jag kände mig lite skeptisk i början till att alla redan kände varandra, men det blev ju bra!

    SvaraRadera
  5. Lycka till med dina härliga ambitioner!
    På tal om stativ, så är min ambition att använda stativet mer. Igår var jag i utkanten av Kalmar och skulle försöka fånga några sländor på bild, hade stativet med, men glömde använda det. När jag parkerat bilen hemma, slog det mig att jag glömt något... Åkte tillbaka; stativet stod snällt och väntade på mig./Kerstin

    SvaraRadera