måndag 25 januari 2010

Resention av Malin och Terje Hellesö Fotoutsällning i Barkaryd

Barkaryd
Jag börjar bli van att gå på konstutställningar. Jag har medvetet besökt olika typer av konstgrenar, där ibland naturfoto. En känsla jag får när jag besöker många utställningar är en känsla av enformighet att utställaren är rädd att ta ut svängarna och håller hårt i sitt tema. Detta grepp fungerar i bland men oftast blir jag rätt uttråkad. Det slutar ofta med att jag i dessa fall tappar intresset för eventuellt budskap och undersöker istället detaljerna i bilderna såsom penseldrag, tryck, kvaliteten på utskrifter osv.
Detta drabbades jag inte av när jag en tidig lördags morgon klev in på Scandinavianphoto i Barkaryd på Malin och Terje Hellesö konstutställning.
Konceptet att blanda två fotografer i en gemensam utställning fungerar i mitt tycke bra. Även om de två konstnärerna har lite olika infallsvinkel, Terje Hellesö är tryggt förankrad i en kreativ naturfototradition som han själv är en av grundarna utav. Malin Hellesö är i mitt tycke mera av en koncept fotograf men med starka influenser ifrån stads och landskapsfotografi. Hon är nog mest känd för mig för sina utsökt melankoliska bilder på hus och husvagnar i småstäder runt om i Sverige. Det är intressant att se hur dessa två konstnärer påverkar varandra. Jag tycker mig se flera gemensamma drag i bilderna vilket i mitt tycke höjer denna utställning.
Utställningen bestod av dels två smakprov från en tidigare utställning, Året 2006 av Terje Hellesö, samt av 24 smakfullt inramade bilder av båda konstnärerna. Bilderna var både svartvita och i färg. Utställningen var smakfullt belyst och lokalen var med sina stora fönster en passande lokal som hjälpte till att förstärka intrycket av bilderna. Jag vill speciellt Nämna några bilder som jag fastnade för under utställningen Och dessa är ”Trasigheten”, 2004 Malin Hellesö, ”Konsum” 2006 Malin Hellesö, ”Kutens Fårö” 2007 Malin Hellesö vars melankoliska vemodiga bildspråk sätter sig djup in i hjärtat. Jag vill också nämna bilderna ”Blåmes”, 2006 Terje Hellesö och ”I skogen”, 2004 Teje Hellesö som gav mig något extra och speciellt ” I skogen” har jag svårt att släppa efter utställningen.
Jag rekommenderar er alla att besöka denna utställning då den har det mesta att erbjuda oss konstintresserade oavsett om intresset är natur eller konceptfotografi.



2 kommentarer:

  1. Håller med! En klart bra utställning.
    - och din bild är lysande bra!

    /Mats

    SvaraRadera
  2. Tack Mats.
    Osäker om bilden däremot. Men jag håller på att lära mig landskapsfoto till kursen. Jag behöver ta 10 bilder med mig.
    /Thomas

    SvaraRadera