onsdag 23 maj 2012

Trollsländedags

Idag gjorde jag en förmiddagspromenad i det soliga vädret mellan sjöarna i Höjentorpsreservatet. Där går jag ofta med hunden och kameran och jag samlar på mig naturbilder.



Idag upptäckte jag i de låga starrtuvorna i en strandkant en ansamling av 35 st nykläckta små gröna trollsländor som höll på att spänna ut vingarna. Läckande stövlar och blöta byxknän - vad får man inte tåla men en rolig stund var det! Guldtrollsländor fick jag det till enligt fälthandboken. Blev det fel vill jag gärna veta det.
/Margareta

8 kommentarer:

  1. Jättefina bilder! Den sista sländan ser så rolig ut, som om han dansade.
    /Kerstin

    SvaraRadera
  2. Jag är väldigt förtjust i den översta bilden. Dels ljuset och känslan i vingarna och dels balansen mellan skalet och den nykläckta sländan.

    /Jimmy

    SvaraRadera
  3. Vad jag blir avundsjuk på dina fina slændebilder! Min størsta utmaning!

    SvaraRadera
  4. Tack för era kommentarer och den feed-back ni gett mig på bilderna.
    /Margareta

    SvaraRadera
  5. Snyggt, jag har ännu inte lyckats ta en enda sländebildvärd namnet//veronika

    SvaraRadera
  6. Tack Veronica. Det är inte så svårt och övning ger färdighet. Jag använder makroobjektiv och komponerar bilden medan den nykläckta sländan pumpar upp och torkar vingarna. Sländor i flykt är svårare och solreflexer kan förstöra bilden.
    /Margareta

    SvaraRadera