måndag 22 november 2010

Tack alla för en trevlig helg

Det var trevligt att se er igen, även om det blev kort och inte så mycket tid för samtal med alla. Men det känns ändå alltid som att man kommer varandra nära när man får se varandras bilder.

En sak som jag funderat mycket över sedan jag kom hem är över hur snabbt stämningen förändras när man diskuterar fotorutiner, filformat, strukturer och arbetsflöde. Som att vårt arbetsflöde ligger oss närmare än våra bilder! Men så kan det väl ändå inte vara? Vi är väl alla överens om att vårt viktigaste redskap är våra ögon?

I vilket fall som helst så har jag tänkt skriva en kortare serie om mig och mitt fotograferande i min blogg. Dels för att själv tydliggöra mitt tankesätt och kanske för att hitta effektivare sätt att arbeta och dels för vara ärlig med vad jag gör och inte gör. Vore kul att höra hur ni gör och tänker också. Kanske kan man få tips och idéer? Utan att racka ner på varandras val och sätt att arbeta. Jag tror att våra olika arbetsflöden ligger nära hur vi tänker och fungerar och har man funnit rutiner som fungerar så vill ju inte gärna ändra dessa. Men vissa saker i flödet är man kanske inte så nöjd med och då kanske man kan få lite tips när man ser hur andra gör?

5 kommentarer:

  1. Håller med om att en helg går alldeles för fort men njöt i alla fall i fulla drag. Alltid kul att träffa er!
    Visst är det viktigt med arbetsflödet. Inser det mer och mer ju fler bilder jag kommer hem med.
    Härlig vinterbild!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  2. Visst är det alltid lika trevligt att träffa likasinnade i Mullsjö. Håller med om att ibland går teknik före ändamålet när det gäller att göra bilder vi tycker om, för det måste ju ändå vara det väsentliga. Ser fram mot dina bligginlägg.
    /James

    SvaraRadera
  3. ja visst går det fort med en stimulerande helg. Fina bilder att njuta av, och så stimulerad man blev. Jag hade stor glädje av arbetsflödesdiskussionen. Jag gjorde också en power point av bilderna från mullsjö. Passade på medan jag kom ihåg vad Terje sa.
    Lycka til med bloggen//V

    SvaraRadera
  4. Det var trevligt att träffas och det ska bli intressant att följa dina tankar kring bilder och bildskapandet.
    Avsnittet kring arbetsflödet och tipsen var värdefullt lärande för mig. Allt som förenklar är välkommet eftersom det nu börjar bli en hel del bilder att hantera.
    /Margareta

    SvaraRadera
  5. Bildspel verkar intressant att laborera med. Har inte powerpoint men tänker att det finns något program på Macen jag kan laborera med.

    SvaraRadera