söndag 21 februari 2010

Vika optik behöver jag för Djurfotograferiing?

Duva tagen med Panasonix LX3 och är en del i mina försök att fotografera mera djur och fågel.
Det är dags för en översyn av utrustningen och jag passar på att ställa några frågor till er.
- När används normalzoom i naturfoto? Jag använder min enbart till bröllop och begravningar så den skall kanske säljas.
- När används fast Normal i Naturfoto?
- Jag undrar viket optik som behövs till djurfotografi är det 300, 400 eller 500 mm som behövs?
- Just nu har jag en halformat kamera. Är det en fördel med fullformat då den blir ljuskänsligare?
/Thomas

5 kommentarer:

  1. Frågar du Terje får du nog till svar att allt mellan 10-800mm. Du missade väl inte hans vildsvin taget med 11mm vidvinkel? Terje har även visat upp fina fågelbilder tagna med vidvinkel. Det finns med andra ord inget riktigt bra svar, inget facit över vilken optik du ska ha. Fråga dig själv först vilka bilder du vill göra. Utifrån det ska du välja optik. Inte köpa optiken först och sedan göra bilden utifrån optikens förutsättningar.
    /Viktor

    SvaraRadera
  2. Jag gillar din bild på den pompösa duvan! Kanske behövs ingen ny optik för djur- och fågelfoto?

    SvaraRadera
  3. Hej Thomas.
    - visst är det så att man kan använda allt från fischey till supertele. Men själv använder jag mestadels mitt 70-200 2,8 med konverter x 2. Så 400 mm i fullformat (D3). Använder dock en D300 med denna kombination för att utnyttja den mindre sensorns förlängningsfaktor på 1,5. Så runt 600 mm funkar mycket bra. Och då till ett rimligt pris. Enda nackdelen är att konvertern stjäler två bländarsteg. Men det funkar bra. Alltså runt 400-600 mm funkar bra till älg, rådjur med mera. Även ok till fåglar...

    SvaraRadera
  4. Drömmen är ett "Terjeobjektiv" dvs 400/2,8 men tyvärr så kostar det en hel förmögenhet.
    Har ett nytt Sigma 150/500mm som jag är mycket nöjd med.Tyvär bara 4/5,6 vilket gör att man åker på längre exponeringstider. Med 500x1,6 vilket motsvarar 800mm för fullsensor kommer man nära objektet men risken för skaknings-oskärpa är mycket stor trots stadigt stativ.

    SvaraRadera
  5. Tack för alla synpunkter
    Beslut:
    Jag behåller min gamla 300mm./2.8 Köper en bättre konverter till min 200/2.0 VR och säljer 28-70/2.8 Zoomen samt den fasta 20mm optiken.
    Skaffar en fullforrmat kamera D700x om ett år om jag lyckas spara ihop pengarna.
    Fågel är tagen med kompaktkamra och bleb mesrt förvånad när han upptäckte att jag just fotograferar honom.

    I år går alla pengar åt till Terjes kurser. Den blodsugaren.

    SvaraRadera