söndag 28 oktober 2012

Otrolig älg-helg

Visst har jag bra koll på var jag kan finna älg i mina hemmatrakter - men det är långt ifrån någon garanti att få möta älg varje gång jag ger mig ut. Sista månaderna har det dessutom inte alls varit speciellt många individer ute i skogarna.
Men den här helgen hände något :) Det blev ett svårslaget rekord. I fredags på väg till jobbet, bara någon kilometer från mitt hus, mötte jag nio älgar tillsammans på ett fält. Har aldrig tidigare sett älg på det fältet. Har heller aldrig tidigare sett nio individer tillsammans. På lördagen begav jag mig ut tidigt till ett annat område några mil hemmifrån. Redan vid 06.30 mötte jag fem älgar tillsammans. Hundra meter från den gruppen gick ytterligare fyra individer. Någon halvtimme senare mötte jag en ensam ko och sedan en ko med kalv som låg tillsammans på en höjd med en orange himmel som fond. På väg hem mötte jag den här tjuren - men inte nog med det :))) En stor älgtjur gick och betade bara hundra meter från mitt hus :)))
23 olika individer på en och samma helg. Otroligt. Men en fantastisk upplevelse.

/Mats

4 kommentarer:

  1. Härligt! Tror du inte dom har koll på var de jägare som bara skjuter med kamera finns?

    SvaraRadera
  2. Låter helt otroligt. Den som söker skola finna, eller är det tvärtom. När man inte söker, det är kanske då man finner. Själv såg jag tre älgar i grannens trädgård för ett tag sen. En tjur, en ko och en kalv, som stod i hans inhägnade trädgård och käka äpple. Kamera, det hade jag förstås inte i närheten//V

    SvaraRadera
    Svar
    1. :))) Veronika! Att du vågar gå ut naken ;)

      Radera