tisdag 29 mars 2011

Siluetter vid Hornborga


Spenderade under lördagen 17 h i sträck i ett fågelgömsle vid Hornborgasjön där tusentals tranor har landat. Detta tillsammans med hundratals sångsvanar och gäss. Man kan ju lungt konstatera att det är en "naturfotografisk estrada" där många har rest långväga för att fånga sina bilder, eller fångas av sina bilder. En stor utmaning är kanske att man ifrån ett välbesökt gömlse dels är lite låst i perspektivet samtidigt som det är svårt att inte apa efter tidigare fotografer på plats.

Jag tog en hel del bilder som av många skulle ses som traditionella artbilder men jag har även tillåtit mig att ta ut svängarna och arbetat mer abstrakt med vissa bilder. Främst de bilder där rörelsen och färgerna är underordnade avbildandet av en individ. Något som jag självklart även ville testa var att ta några motljus- och siluettbilder.

Slutresultatet kan ni nu se på min blogg och hemsida:



klicka på albumet Nature för att se tranbilderna.

Låt mig mer än gärna vet vad ni tycker. Ris som ros är alltid välkommet!

/ Peter




5 kommentarer:

  1. En ovanlig tranbild som jag tycker du lyckats riktigt bra med! Får dubbla intryck som är spännande. Snygg kontrast mellan de "avvaktande och stolpiga" tranorna till vänster jämfört med den livliga till höger.
    Svårt att få huvudena helt i de ljusa partierna mot himlen när man sitter i gömsle förstås.
    /Rikard

    SvaraRadera
  2. Man måste ha en god portion tålamod för att klara av en sådan bedrift som du gjort! Men så blev det ju också ett bra resultat, bilden ger en känsla av dramatik, snyggt!
    /Kerstin

    SvaraRadera
  3. Hej Rikard och Kerstin! Kul att ni gillade bilden. Känner mig väldigt nöjd med den men funderar på att köra den i svartvitt. Jag tycker också att den är dramatisk och det känns nästan som de utövar någon slags religiös rit.

    Tack för feedback!

    / Peter

    SvaraRadera
  4. Håller med Rikard att det är en ovanlig tranbild men icke desto mindre mycket bra! Har funderat på om jag skulle beskurit den men kommit fram till att den är så jättebra som den är!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  5. Hej Birgitta!

    Kul att du gillar den och att jag slipper skära i bilden =)

    Tack /Peter

    SvaraRadera